Bij het opknappen van een oude kajuitboot liep Edwin van 't Hoenderdaal tegen een bekend probleem aan. Vocht had het hout aangetast van de achterwand in zijn boot. De houten spiegelplaat moest worden vervangen. Een uitdagende klus!

Afgelopen zomer kocht Edwin van 't Hoenderdaal een polyester kajuitbootje van zo'n zes meter 'met wat werk'. Dat werd restaureren geblazen! Bij het schuren kwamen oude verflagen tevoorschijn in verschillende kleuren. Edwin stuitte op slordig schilderwerk en besloot de boot totaal te strippen en vanaf het casco opnieuw op te bouwen.

Het meest ingrijpend werd het vervangen van de spiegelplaat. "Die bleek bijna helemaal weggerot te zijn. Dat was even een kleine tegenvaller", blikt hij terug. "Ik had gehoopt dat hij door middel van herstelwerk kon blijven zitten."

20180915_133548_resized_1.jpg

De booteigenaar ontdekte op internet dat veel meer booteigenaren met hetzelfde probleem van een rotte spiegel kampen. "Op zoek naar oplossingen heb ik bij diverse bedrijven advies gevraagd over toepassing van epoxy, glasdoek en verwerking daarvan. Veel antwoorden waren kort en nietszeggend. Ik had er niet veel aan en leek terug bij af. Tot ik in contact kwam  met Gerard Lok van Poly-Service."

Met advies en producten zette Poly-Service de klussende booteigenaar op het goede spoor. "Ik kreeg tips over geschatte hoeveelheden hars en harder, het soort hars en glasdoek enzovoorts. Daar was ik echt enorm mee geholpen."

Edwin restaureert voor het eerst een boot. "Maar wat heb ik hier een schik van. Het geeft een enorme voldoening als je ziet dat het materiaal goed werkt en je de boot letterlijk onder je handen ziet opknappen." 

Gaten

De houten spiegelplaat geeft de boot stevigheid, zodat er een buitenboordmotor aan kan hangen. In Edwin's boot zat de plaat tussen twee lagen polyester, maar was vermolmd door stilstaand water dat in de spiegel was blijven staan. Dat kwam door gaten die met een onbekende pasta waren gevuld met daarover een laag glasmat. Maar liefst 24 stuks. Waarschijnlijk van een zwemtrapje, navigatielichten, vlaggenstokhouders en dergelijke.

Voor de nieuwe spiegelplaat koos Edwin watervast verlijmd multiplex van 22 millimeter, (WBP). Daaruit zaagde hij de spiegelplaat. "Maar eerst zaagde ik een mal uit goedkopere plaat voor de te zagen spiegel. De definitieve spiegelplaat schuurde ik eerst goed en ontvette hem met MP Reiniger en behandelde hem daarna met Poly-Pox Injecteerhars, vooral de kopse kanten. Eenmaal droog schuurde ik de plaat weer licht op, ontvette opnieuw en heb nogmaals de plaat met Injecteerhars behandeld. Toen kon ik de spiegel monteren."

Ook de binnenzijde van de buitenste laag polyester moest hiervoor worden vlak geschuurd. "Eerst met korrel 40 dan 60, daarna 80." Poly-Service adviseerde Poly-Pox THV 500 hars met 355 Harder te gebruiken. Die meng je in een verhouding van 100 gewichtsdelen hars met 50 gewichtsdelen harder. Daarna is dit in circa 25 minuten te verwerken, afhankelijk van de temperatuur waarin je werkt. Een prima hars die je zelf kunt mengen met 15 procent katoenvezel om een ijzersterke lijmverbinding te maken. Bereken hoeveel hars nodig is. Fixeer met lijmtangen en houten latten om de druk gelijkmatig te verdelen. De kieren kun je dichtsmeren met de zelfgemaakte epoxylijm.

"De spiegelplaat heb ik aan de binnenzijde afgewerkt met twee lagen Rovimat 300/300. Een 600 grams glasvezeldoek die zeer sterk is zodra je dit met Poly-Pox THV 500 epoxyhars hebt verwerkt. De buitenzijde van de spiegel voorzag ik van een laag 160 grams glasdoek met epoxyhars."
In beide gevallen rol je eerst de ondergrond met de hars, legt er dan het doek op en smeer dat in met een kleine vachtroller. Daarna rol je met een ontluchtingsroller luchtbellen en overtollig hars eruit. Als de eerste laag Rovimat is uitgehard, schuur je die op, maak hem stofvrij en ontvet met MP Reiniger. Herhaal dan het lamineren tot de gewenste laagdikte. Met Poly-Pox Plamuur kun je, na schuren en ontvetten, het karwei afmaken.

Het resultaat stemt Edwin tevreden. "De overgangen tussen het originele polyester en de nieuw aangebrachte Rovimat zijn door de plamuur zo strak geworden dat je ze niet eens meer terug ziet. Kwalitatief goed materiaal dus!" 

Edwin gebruikte voor zijn klus: Poly-Pox Injecteer, Poly-Pox THV 500 en Harder 355, Katoenvezel, Rovimat 300/300, Glasweefsel 160 gram/m2Poly-Pox Plamuur en een Ontluchtingsroller.


Accept

Wij gebruiken cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek en winkelen bij ons voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en mogelijk ook buiten onze website volgen.